Boombattle Zwolle groot succes

Door: Florian van Dijk (3ejaars stagiaire Hogeschool Van Hall Larenstein)

In 2015 hebben 15 bewonersinitiatieven budget gekregen vanuit Groene Loper Zwolle om hen een duwtje in de rug te geven en inwoners uit Zwolle te betrekken bij hun eigen groene leefomgeving. Eén van deze initiatieven is de Boombattle.

Pimp je eigen boomspiegel! Met deze tekst werden Zwollenaren getriggerd om een boomspiegel in hun straat goed aan te pakken. Dit konden ze doen door het aanplanten van groen, maar bijvoorbeeld ook het plaatsen van een zelfgemaakt bankje of een boomhut.

Door een sponsering van de Groene Loper is de Boombattle bekender geworden onder Zwollenaren. De deelnemende bewoners kregen een bord in de boomspiegel met de tekst ‘Boombattle-Boomtuin’. De nog niet gepimpte boomspiegels kregen daarentegen een bordje met ‘wie pimpt mij?’ Buurtbewoners zijn door hun wijk gegaan om de Boombattle te promoten en ook de media heeft er veel aandacht aan gegeven. En met succes! Er zijn bijna 80 tuintjes gerealiseerd!

Wedstrijd
De deelnemende Zwollenaren konden een foto insturen van hun boomspiegeltuintje. Een publieksjury bepaalde het mooiste tuintje op basis van facebook-likes. De drie deelnemers met de meeste likes gingen door naar de volgende ronde, waarbij een professionele jury zelf nog twee tuintjes toevoegden. De vijf boomtuintjes waren allemaal erg verschillend van elkaar. Waarbij de één veel groen gebruikte in de inrichting van de boomspiegel, gebruikte de ander zelfgemaakte kunstobjecten. Ook werden boomspiegelideeën van elkaar overgenomen, wat zorgde voor eenheid binnen een straat. Op Nationale Burendag (26 september) maakten wethouder Filip van As en bekende tuinarchitect Harrie Pierik de grote winnaar bekend: Adele Salomons. Filip van As: “Het ging er heel serieus aan toe. Er is gekeken naar kleur, compositie, bloeitijd, maar ook naar achterliggende gedachten, zoals bijvoorbeeld het totaalbeeld bij het aanpakken van een hele straat in plaats van een los boomtuintje. De locatie of het aantal boomtuintjes dat iemand instuurde speelde geen rol.”

Bereik
De wedstrijd kreeg veel media-aandacht. Harry Pierik (bekend tuinarchitect) schreef er columns over. Ook heeft hij interviews gegeven aan verschillende media. Door zo veel mogelijk partijen te betrekken bij de boomspiegels, is er veel bekendheid gegenereerd. De Creatieve Coöperatie (initiatiefnemer) zocht o.a. samenwerking met Travers Welzijn, AOC de Groene Welle en Groene Loper Zwolle.